Buraki są tanie i bardzo, bardzo zdrowe – są bogatym źródłem witamin, mikro- i makroelementów – kwasu foliowego, żelaza, magnezu, potasu, witaminy C.

 

 

Wspomagają odporność organizmu, zapobiegają infekcjom, spowalniają procesy starzenia się skóry. Potas i magnez zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Buraki zawierają także kwas foliowy, który spożywany przez kobiety w ciąży, może zapobiec wystąpieniu wad rozwojowych płodu – a ponadto przeciwdziałają zgadze! Obniżają także ciśnienie krwi i stężenie cholesterolu, a naturalne azotany obecne w burakach rozszerzają naczynia krwionośne, co umożliwia lepsze dotlenienie komórek ciała. Dzięki temu poprawia się zdolność koncentracji oraz wydolność fizyczna.

 

 

Kiszenie buraków nie tylko NIE POWODUJE UTRATY ich  właściwości zdrowotnych, konserwuje je i nadaje charakterystyczny kwaśny smak, ale i  sprawia, że ZYSKUJĄ one WŁAŚCIWOŚCI PROBIOTYCZNE i PODWAJAJĄ ZAWARTOŚĆ niektórych WITAMIN.

 

 

Powstałe w wyniku fermentacji bakterie kwasu mlekowego pobudzają trawienie, regulują pracę jelit korzystnie wpływają na florę bakteryjną układu pokarmowego. Dobry stan flory bakteryjnej jest warunkiem prawidłowego przebiegu procesu trawienia pokarmów, wpływa on również na odporność organizmu.

 

 

Pod wpływem kiszenia, w burakach dwukrotnie zwiększa się ilość witamin z grupy B – B6 i B12. Dzięki temu kiszone buraki pomagają leczyć choroby skóry, zapobiegać niedokrwistości, depresji i bezsenności oraz bolesnym skurczom mięśni.

 

 

 

 

Sok z kieszonych buraków – tzw. kwas buraczany –

to najlepszy, najtańszy napój probiotyczny!

 

 

 

  • wzmacnia odporność, sprzyja budowaniu prawidłowej flory jelit

  • wykazuje  działanie antybakteryjne i przeciwwirusowe, pomocny podczas leczenia infekcji

  • niezastąpiony w odchudzaniu (zawiera błonnik, ma niewiele kalorii, reguluje przemianę materii)

  • przeciwdziała anemii, dzięki wysokiej zawartości żelaza, wykazuje krwiotwórcze właściwości

  • zapobiega nowotworom – chroni działaniem wolnych rodników

  • odkwasza organizm, oczyszcza z toksyn

  • reguluje ciśnienie krwi

  • wspiera pracę wątroby i nerek

  • przyspiesza syntezę kolagenu, działa odmładzająco, korzystnie wpływa na wygląd włosów, skóry, paznokci

  • łagodzi dolegliwości w okresie menopauzy

  • jest naturalnym afrodyzjakiem

  • łagodzi zgagę i… kaca 🙂

 

 

 

 

 

Robimy? Nic prostszego. ROBIMY!

Będziesz potrzebować:

 

 

 

  • naczynia do kiszenia – u nas spory garnek kamionkowy

 

  • buraków – ile się zmieści

 

  • czosnku – ja daję do oporu, bo kochamy czosnek

 

  • letniej przegotowanej wody – tyle, by przykryła buraki

 

  • dobrej jakości soli – 1 łyżka na 1 litr wody

 

  • opcjonalnie dodatków – liść laurowy, ziele angielskie, korzeń chrzanu, koper do kiszenia, liście wiśni, etc. (nasze buraczki i kwas powstają bez dodatków)

 

 

 

Jak to zrobić?

 

 

 

  • Buraczki cienko obieramy lub tylko szorujemy do czysta, usuwając uszkodzenia skórki

 

  • Kroimy w cienkie plastry

 

  • Obieramy i przekrawamy na pół ząbki czosnku

 

  • Wszystko ciasno układamy w naczyniu, ewentualne dodatki najlepiej położyć na dno – wtedy nie wypłyną na powierzchnię

 

  • Zalewamy solanką tak, by nakryła zupełnie warzywa

  • Dociskamy talerzem o średnicy ciut mniejszej od średnicy naszego naczynia

 

  • Obciążamy – sprawdzi się duży słój z wodą

 

  • Nakrywamy ściereczką, odstawiamy na 2-3 tygodnie (kolejne kiszonki zrobimy szybciej, jeśli jako ‘startera’ fermentacji użyjemy odrobiny poprzednio wyprodukowanego kwasu).

 

 

 

 

Są pyszne, rewelacyjne, obłędne!

 

 

 

Polecam do pogryzania, do obiadu, do barszczu, do picia w upał i na kaca, jako eliksir na wzmocnienie odporności (już łyżka dziennie da ten efekt!), do grzańca na zimowe wieczory (wystarczy lekko podgrzać i doprawić do smaku). Zawsze!

 

2 comments on “Kiszone BURACZKI i KWAS BURACZANY – eliksir zdrowia, młodości, witalności

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *