DZIEŃ 26-27 akcji GO SUGAR FREE z FIT MISJĄ 🙂

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  • !!! KONTYNUUJESZ PICIE WODY – min. 1,5 l dziennie czystej wody bez dodatków – klik! i klik!

 

 

  • !!! SŁODZISZ MAX 1 ŁYŻECZKĘ DZIENNIE – redukując ilość wypijanych filiżanek ALBO słodząc mniej niż zazwyczaj – klik! i klik! i klik!

 

 

  • !!! SŁODZONĄ KAWĘ LUB HERBATĘ PIJASZ DO POSIŁKU – ALBO ZAMIAST – nie pomiędzy posiłkami – klik!

 

 

  • !!! JEŻELI JADASZ SŁODYCZE W CIĄGU DNIA, ZJADASZ JE RAZEM Z POSIŁKIEM LUB JAKO POSIŁEK (2 śniadanie, podwieczorek?), nie podjadasz pomiędzy 🙂 – klik!

 

 

  • !!! JADASZ REGULARNIE, 2-3 główne posiłki w ciągu dnia i dodatkowo max 2 przekąski dziennie w miarę potrzeb – zachowujesz czyste przerwy pomiędzy zaplanowanymi posiłkami (minimum 3 h) – klik!

 

 

  • !!! PRÓBUJESZ ZAMIENNIKÓW CUKRU, wiesz, po które warto sięgać – klik!

 

 

  • !!! OSTATNI POSIŁEK najpóźniej 2-3 h przed snem – klik!

 

 

  • !!! WYSYPIASZ SIĘ – zawsze min. 6 h, a kiedy tylko  masz sposobność – dłużej! – klik!

 

 

  • !!! NAPOJE, SOKI, NEKTARY, ENERGIZERY, WODA SMAKOWA – max 0,2 l dziennie – klik! i klik! – patrz ZADANIE NA DZIŚ 😉

 

 

  • !!! ODKŁADASZ ZAOSZCZĘDZONE ZŁOTÓWKI do skarbonki 😉 – klik!

 

 

  • !!! NIE JADASZ CUKIERKÓW, ŻELKÓW, DRAŻETEK, LIZAKÓW – klik!

 

 

  • !!! NIE JADASZ CIAST, CIASTEK I CIASTECZEK, PĄCZKÓW, CIASTEK Z KREMEM, MARKIZ, WAFLI – klik!

 

 

  • !!! ŻUJESZ GUMY TYLKO W WYJĄTKOWYCH SYTUACJACH, nawet te bez cukru 🙂 – klik!

 

 

  • !!! JADASZ ZDROWE ŚNIADANIA – klik!

 

 

  • !!! PANUJESZ NAD NERWAMI – klik!

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Zadanie na dziś –  rezygnujemy z dosładzanych napojów i soków całkowicie,

dozwolone tylko napoje typu light, diet, zero, ew. soki wyciskane w domu

max 0,2 l dziennie

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

Damy radę?… 😉

 

 

Napoje typu light, diet czy zero dozwolone są (tymczasowo) tylko w drodze wyboru mniejszego zła.

 

 

Jeśli jesteście już w stanie zupełnie z nich zrezygnować, to tak uczyńcie 🙂 Jeśli nie, odstawimy je razem w kolejnym tygodniu detoksu 🙂

 

 

 

 

Nasze „mniejsze zło” zawiera niestety szereg syntetycznych substancji słodzących, niekoniecznie zdrowych, które u części z nas mogą (choć nie muszą) powodować wyrzut insuliny do krwi niezależnie od braku cukru w składzie. Poza tym są napakowane chemią i na dłuższą metę wcale nie pomagają odzwyczaić się od picia sztucznych napojów i nie sprzyjają przestawieniu się na wodę – co powinno być w dalszej perspektywie naszym głównym celem. 

 

 

Pośród substancji słodzących w napojach bez cukru najczęściej spotykamy ACESULFAM K, ASPARTAM oraz CYKLAMINIANY.

 

 

Acesulfam K (E 950) jest syntetyczną substancją słodzącą 200-krotnie słodszą od cukru. W większych stężeniach pozostawia gorzki i metaliczny posmak, z tego względu stosuje się E 950 w mieszaninach z innymi środkami słodzącymi. Acesulfam K nie jest metabolizowany w organizmie człowieka i ulega wydaleniu w niezmienionej postaci z moczem. W badaniu przeprowadzonym na myszach działanie genotoksyczne acesulfamu K polegało na interakcji tego związku z DNA, która prowadziła do uszkodzenia komórek. Kolejne badania nie potwierdziły genotoksycznego działania E 950.

 

 

Aspartam (E 951) – jest syntetyczną substancją słodzącą i wzmacniaczem smaku aż 160-200 razy słodszym od cukru. Aspartam podczas trawienia rozkłada się na kwas asparaginowy, fenyloalaninę i nieznaczne ilości metanolu. Dlatego osoby chore na fenyloketonurię powinny zachować ostrożność! U tych osób wysokie stężenia fenyloalaniny oraz jej metabolitów we krwi działają toksycznie oraz mogą prowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia mózgu. Z tego powodu na każdym opakowaniu jednostkowym produktu zawierającego aspartam musi być umieszczone ostrzeżenie: „zawiera źródło fenyloalaniny”. Niektóre badania wykazały, że po konsumpcji aspartamu mogą wystąpić w organizmie człowieka różne reakcje ze strony układu nerwowego, takie jak: bóle głowy, napady padaczkowe, upośledzenie percepcji, stany podniecenia, frustracji, depresji i ogólnego zaburzenia ustroju. Aspartam jest substancją uznawaną za bezpieczną pod warunkiem zachowania dozwolonej dziennej dawki, czyli 40 mg aspartamu na 1 kg masy ciała.

 

 

Cyklaminian sodu (E 952) – jest 30-50 razy słodszy od cukru. Cyklaminian w 37% jest wchłaniany, pozostały jest wydalany w postaci niezmienionej. Niestety może ulegać przemianom do cykloheksyloaminy podejrzewanej o działanie kancerogenne. Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne (ADA) w 2004 roku potwierdziło, iż cyklaminiany nie stanowią zagrożenia dla zdrowia, jednakże postulowało ograniczanie ich spożycia przez dzieci.

 

 

Ciekawostka: Naukowcy z University School of Medicine in Boston w USA, opierając się na tzw. skali Framingham, porównali u 6000 osób (średnia wieku 53 lata) skutki spożywania słodkich napojów zawierających cukier z ze skutkami spożywania ich odpowiedników w wersji light oraz z wynikami osób, które piją ich mniej, czyli nie więcej niż jeden napój dziennie. Naukowcy doszli do zaskakujących wniosków. W przeciwieństwie do tego, co wcześniej zakładano, okazało się, że ryzyko zachorowania osób z grupy, która piła napoje bez cukru, w porównaniu z osobami, które piły ich mniej, jest tak samo wysokie i podobne jak u osób pijących napoje z cukrem. Wszyscy miłośnicy słodkich napojów, bez względu na to, czy piją te z cukrem czy bez, są o 44 procent bardziej narażeni na ryzyko zachorowania na choroby metaboliczne!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *