AUTOAGRESJE

 

 

Według ostrożnych oszacowań, Hashimoto dotyka obecnie 2-5% społeczeństwa. Biorąc pod uwagę fakt, że objawy niedoczynności tarczycy spowodowanej Hashimoto są – podobnie jak objawy każdej dysfunkcji gruczołu tarczycowego – niespecyficzne i oprócz zdiagnozowanych na podstawie badań chorych może pośród nas żyć drugie tyle osób niezdiagnozowanych cierpiących na choroby z autoagresji  – są to alarmujące dane.

 

 

Predyspozycje do wystąpienia chorób autoimmunologicznych dziedziczymy w genach. Nie oznacza to jednak, że automatycznie zachorujemy, jeśli w poprzednich pokoleniach wystąpiły przypadki schorzeń z autoagresji. Porównując je do ładunku wybuchowego – potrzebny jest oprócz genów dodatkowy czynnik aktywujący, zapalnik. Najczęściej takim zapalnikiem bywa żywność, którą spożywamy; jeden lub więcej jej składników, które w dużym stężeniu lub przy długotrwałym kontakcie z naszym ustrojem powodują osłabienie odporności organizmu i/ lub upośledzenie identyfikacji zagrożeń. Tym właśnie charakteryzują się choroby autoimmunologiczne – z  powodu błędnie ukierunkowanych procesów i reakcji układu odpornościowego organizm „przez pomyłkę” atakuje sam siebie. Konsekwencją tego jest szereg chorób autoimmunologicznych, które stają się coraz powszechniejsze i często atakują w parach.

 

 

Wiele produktów powoduje zaburzenia w naszym układzie pokarmowym doprowadzając do rozwoju chorób autoagresywnych. Przykładem są „nieszczelne/ cieknące jelita”, przez które niewielkie ilości trujących związków, toksyn, i potencjalnie groźnych niestrawionych cząsteczek pożywienia przedostają się do układu krwionośnego. Później trafiają do wątroby, stawów, trzustki i innych narządów powodując rozwój stanów zapalnych. Następny etapem są już choroby autoimmunologiczne – bombardowany informacjami o stanach zapalnych mózg każe swoim wojskom niszczyć nie tylko wrogów, lecz wszystko, co potencjalnie może mu zagrażać i wszystko, co choćby przypomina wroga.

 

 

W naszym ciele funkcję najważniejszego strażnika pomiędzy światem zewnętrznym i wewnętrznym pełnią jelita. Kiedy ta bariera przestaje prawidłowo funkcjonować, siły odpornościowe organizmu stają się zdezorientowane. Żywność zmodyfikowana genetycznie nie jest właściwie klasyfikowana (organizm dosłownie nie wie, jakie bakterie i jakie enzymy aktywować celem jej strawienia lub unieszkodliwienia), występują deficyty bioty bakteryjnej trzebionej przez nadmiar cukru i antybiotyków (zarówno tych przyjmowanych bezpośrednio w celach leczniczych, jak i takich, które dostają się do naszego ciała pośrednio, np. w mięsie i wydzielinach zwierząt hodowlanych poddanych antybiotykoterapiom) i odpowiednich enzymów; nie pomaga wszechobecność lektyn, kazeiny, sterydów, stymulatorów, chemii, nadmiar kwasu fitynowego czy nawet niektórych działających prozapalnie kwasów tłuszczowych. Dodajmy do tego ciągły stres, częste szczepienia, nagminne infekcje wirusowe i zakażenia bakteryjne, niewystarczające zakwaszenie żołądka, niedobory składników pokarmowych, grzyby, pasożyty…

 

 

Co powinno budzić nasz niepokój? Jakie objawy mogą wskazywać na chorobę autoimmunologiczną?

 

 

  • nagły wzrost lub spadek wagi bez wyraźnej przyczyny

 

  • bóle mięśni i stawów

 

  • brak energii, ciągłe zmęczenie

 

  • drażliwość, zmiany nastrojów

 

  • niska odporność organizmu (częste przeziębienia, zakażenia)

 

  • wypadanie włosów

 

  • przesuszenie skóry lub inne problemy skórne (w tym pokrzywki, wysypki, reakcje alergiczne)

 

  • bóle jelit lub jelito drażliwe (uporczywe wzdęcia, zaparcia, biegunki, etc.)

 

  • suche śluzówki (katar, zatoki)

 

  • problemy z pamięcią i koncentracją

 

  • depresja, poczucie braku sensu i celu życia

 

  • drętwienie kończyn

 

  • alergie i nietolerancje

 

  • powtarzające się poronienia lub problemy z zajściem w ciążę

 

 

Jeśli obserwujemy u siebie zespół powyższych objawów, pierwszym krokiem powinno być wykonanie zaawansowanej diagnostyki (tarczyca – hormony i przeciwciała, morfologia, elektrolity, poziom witamin, hormony). Niezależnie od wyników badań, następny krok to higiena życia (zmiana nawyków na zdrowe nigdy w niczym nie zaszkodzi, a zawsze pomoże) – odpowiednia ilość snu, odpowiednia dieta, odpowiednia suplementacja. Jeśli wyniki wskażą, że uaktywniła się u nas jakakolwiek autoagresja, kolejnym mądrym i właściwym krokiem będzie WYŁĄCZENIE WSZYSTKICH ZAPALNIKÓW, które możemy wyłączyć – bo tylko tak dowiemy się, które są aktywne, a które w uśpieniu. Dokonujemy tego poprzez dietę eliminacyjną, tzw. protokół autoimmunologiczny (AIP – Autoimmune Protocol).

 

 

 

 

CO TO JEST PROTOKÓŁ AUTOIMMUNOLOGICZNY?

 

 

AIP to program dietetyczny skierowany do osób cierpiących na choroby autoagresywne. Chorób tych nie da się całkowicie wyleczyć, jednakże stosowanie odpowiedniego sposobu odżywiania może cofnąć chorobę, spowodować remisję lub całkowicie usunąć objawy.

 

 

Protokół autoimmunologiczny zakłada wykluczenie wszystkich potencjalnie szkodliwych produktów na 30 do 90 dni – kwestia indywidualnej reakcji. Następnie włącza się po kolei zakazane produkty i obserwuje organizm. Problem najczęściej dotyczy grupy produktów (np. całego nabiału). Odpowiednio dobrana dieta eliminacyjna ma za zadanie pomóc w identyfikacji „zapalników” wyzwalających chorobę, uzupełnieniu niedoborów witamin i minerałów spowodowanych nieprawidłowym wchłanianiem i w redukcji dolegliwości.

 

 

 

CO WOLNO JEŚĆ W RAMACH AIP?

 

 

Najogólniej – mówimy TAK „żywej” żywności – probiotycznej, fermentowanej, kiszonej. NIE dla gotowców, produktów pakowanych próżniowo, pakowanych w folię, sterylizowanych, UHT, etc. TAK dla produktów naturalnych, bio, niemodyfikowanych genetycznie – bez GMO, bez konserwantów, polepszaczy sterydów i antybiotyków.

 

 

 

 

PRODUKTY DOZWOLONE W AIP

 

 

  • MIĘSO, RYBY, OWOCE MORZA – szczególnie polecane są PODROBY ze sprawdzonych źródeł oraz BULION NA KOŚCIACH – „bone broth” KLIK! Mięsa i ryby WĘDZONE są ok. – pod warunkiem, że pochodzą z pewnego źródła (wędzone naturalnie, nie nastrzykiwane preparatami dymu wędzarniczego) lub uwędziliśmy je osobiście 🙂

 

  • WARZYWA – przede wszystkim ZIELONE: kapusta, brokuł, kalafior, brukselka, kalarepa, szparagi, kabaczki, kiełki, cebula, szczypiorek, rzodkiewka, czosnek, rzepa, por, jarmuż, seler naciowy, koperek, pietruszka, szpinak, ogórek, sałata, roszponka, rukola, rzeżucha. Szczególnie polecane są KISZONKI – ogórki, kapusta, buraki – które poprawiają znacząco stan flory bakteryjnej jelit (o ile nie występuje nietolerancja histaminy). Można jeść wszelkie warzywa korzeniowe (buraki, marchew, rzodkiew, pietruszka, seler) oraz słodkie ziemniaki – bataty.

 

  • OWOCE – wszystkie, szczególnie AWOKADO. Rezygnujemy z soków owocowych ze względu na wysoką zawartość fruktozy. Osoby cierpiące dodatkowo na zaburzenia gospodarki węglowodanowej powinny ograniczyć spożycie owoców i zawsze łączyć je w posiłku z białkiem oraz tłuszczem. Suszone owoce są dozwolone, jednak pod warunkiem, że NIESIARKOWANE i tylko jako deser/ dodatek (fruktoza skondensowana w małej objętości)

 

  • TŁUSZCZE – olej z awokado, olej kokosowy, tłuszcze zwierzęce, oliwa, tran

 

 

 

 

Tak więc – MOŻNA NAWET UPIEC SOBIE BUŁKI AIP 🙂 choćby takie: http://paleostrefa.pl/bulki-(aip).html – albo placuszki, naleśniki, tortille, pizzę 😉 – do tematu przepisów AIP powrócę w osobnym wpisie, więc serdecznie zachęcam do śledzenia bloga.

 

 

 

 

PRODUKTY NIEDOZWOLONE W AIP:

 

 

  • GLUTEN (ZBOŻA) . Wykluczenie glutenu w 100% = rezygnacja z produktów zawierających gluten, czytanie etykiet, wysterylizowanie otoczenia (kuchnia, naczynia, warunki przygotowywania potraw). Gluten krzyżuje się z wieloma produktami i dlatego powstał protokół autoimmunologiczny. Obecnie znamy 24 substancje, które reagują krzyżowo z glutenem: żyto, jęczmień, orkisz, pszenica, owies, gryka, sorgo, proso, amarantus, komosa ryżowa, kukurydza, ryż, ziemniak, konopie, teff, soja, mleko, czekolada, drożdże, sezam, tapioka (maniok lub juka), jajka oraz kawy – WSZYSTKIE TE PRODUKTY ODSTAWIAMY. Pozbywamy się z diety wszelkich produktów mogących zawierać nawet śladowe ilości glutenu: uwaga na mięsa z hipermarketów, przyprawy, sosy czy niecertyfikowane kasze bezglutenowe. Jeśli po zakończeniu protokołu włączamy po kolei zboża, kupujemy tylko produkty z przekreślonym kłosem!

 

  • MĄKI, MAKARONY i KASZE ZE ZBÓŻ – kasza jaglana, amarantus, kasza gryczana, pęczak, ryż, komosa ryżowa. Mąki glutenowe – pszenna, żytnia, orkiszowa. Także mąka z tapioki, konopi, gryczana, ryżowa, kukurydziana, owsiana, skrobia ziemniaczana i skrobia kukurydziana (możliwość reakcji krzyżowej z glutenem). Dozwolony natomiast jest pewien specjalny rodzaj makaronu: makaron z rośliny o nazwie KONNYAK – do kupienia w sieci. Poza tym, że można go jeść, na pewno zachwyci Was informacja, że jest to produkt bez kalorii 🙂 https://www.e-forma.pl/1059,diet-food-makaron-shirataki-noodles.html

 

  • JAJA (kurze, przepiórcze, kacze) – w chorobach autoimmunologicznych aż 80% osób ma nietolerancje na jaja!

 

  • PSIANKI (ziemniaki, papryka, bakłażan, pomidor, pieprz, chili) i STRĄCZKI (fasola, soczewica, groch, bób, ciecierzyca, soja, orzeszki ziemne). Zawarte w nich glikoalkaloidy, lektyny oraz saponiny ingerują w działanie naszego mózgu, rozszczelniają jelita oraz wpływają destrukcyjnie na układ odpornościowy.

 

  • NABIAŁ (krowi, kozi, owczy – mleko, sery, twarogi, śmietana, fermentowane: kefir, jogurt, maślanka) – ze względu na białka, kazeinę i laktoglobuliny, oraz cukier mleczny – laktozę.

 

  • PRODUKTY PRZETWORZONE: produkty z wydłużonym terminem przydatności do spożycia, zawierające konserwanty, sztuczne barwniki, aromaty, polepszacze – w tym parówki, mielonki, w miarę możliwości mięso i ryby niewiadomego pochodzenia, pochodzące z nienaturalnych hodowli (hormonoterapia i antybiotykoterapia).

 

  • CUKIER (biały, brązowy, trzcinowy, brzozowy, syropy, miody, melasa, słód) – każdy rodzaj, włącznie z naturalnymi odpowiednikami. Miód, erytrytol, stewia, ksylitol czy cukier kokosowy są również niedozwolone w pierwszej restrykcyjnej fazie protokołu  – do momentu ustabilizowania glikemii.

 

  • ORZECHY I NASIONA (orzechy brazylijskie, dynia łuskana, kasztany, orzechy laskowe, pekan, pinii, pistacje, sezam, słonecznik, orzechy włoskie, nerkowce, migdały, siemię lniane, nasiona chia) – ze względu na kwas fitynowy, który zmniejsza wchłanianie wapnia, cynku i żelaza, a także z uwagi na zawartość prozapalnego Omega-6. Jedynym dozwolonym podczas trwania protokołu orzechem jest orzech kokosowy (olej, miąższ, mleko kokosowe, śmietanka kokosowa).

 

  • TŁUSZCZE ROŚLINNE – margaryny, oleje roślinne (słonecznikowy, rzepakowy itp. – oprócz oliwy  oliwek, oleju z awokado

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

HIGIENA ŻYCIA W AIP

 

 

  • Zadbaj o jelita (wprowadź enzymy trawienne, naturalne lub syntetyczne probiotyki; w razie wzdęć wyłącz produkty z grupy FODMAP (https://paleosmak.pl/dieta-fodmap/).

 

  • Zadbaj o zakwaszenie żołądka – żołądek ma być kwaśny, w innym wypadku procesy trawienne przebiegają nieprawidłowo. Dobrą metodą jest na przykład picie szklanki wody z łyżeczką octu jabłkowego 15 minut przed posiłkiem (szczególnie mięsnym).

 

  • Unikaj chemii (poza dietą) również w stosowanych kosmetykach, przedmiotach codziennego użytku, etc. (teflon, BPA)

 

  • Unikaj stresu – pamiętaj o relaksie, odpoczynku i przyjemnościach. Stosuj zasadę 8-8-8 (8 godzin pracy, 8 godzin czasu wolnego, 8 godzin snu). O stresie słówko tu: KLIK!

 

  • Pij wodę – minimum 2 litry dziennie

 

 

 

 

SUPLEMENTACJA W AIP

 

 

Suplementacja w protokole autoimmunologicznym to sprawa bardzo indywidualna. Ważne jest, aby nie kupować i nie stosować suplementów na własną rękę. Warto zrobić komplet badań i skonsultować je z lekarzem lub dietetykiem. W zależności od współistniejących schorzeń można rozważyć stosowanie:

 

 

PROTOKÓŁ AUTOIMMUNOLOGICZNY (AIP) – SUPLEMENTACJA SCHORZENIE WSPÓŁISTNIEJĄCE
autoagresje zaburzenia metylacji insulinooporność
• D3 – optymalny poziom to ponad 80ng/ml (K2, D3).
• Selen – norma spożycia 55mcg (Hashimoto nawet do: 300-400mcg – ale! – max. 3 miesiące).
• Ferrytyna, normy 12-150ng/ml. Ferrytyna – poziom 40ng/ml jest potrzebny by zastopować wypadanie włosów, poziom ponad 70ng/ml jest niezbędny by włosy odrosły, optymalny poziom w Hashimoto 90-110ng/ml. Ferritin 3 x 1 http://www.muscle-zone.pl/zelazo/ferritin-5mg-60-kaps
• Cynk 25-50mg (optymalnie ok 30mg/dzień)
• Omega 3 (DHA, EPA)
• NDT (Natural Desiccated Thyroid) – odpowiednio spreparowana świńska tarczyca – w Polsce nie dopuszczona do użytku farmaceutycznego, w wielu krajach świata i Europy (np.: Belgia, Niemcy, UK, Dania, Holandia) znakomicie się sprawdza jako naturalne hormony tarczycy i znacznie poprawia jakość życia osób cierpiących na niedoczynność tarczycy. Więcej o NDT tutaj https://realhealthhunter.wordpress.com/2016/02/10/jak-i-co-hashimoto-cz-2-ndt-natural-desiccated-thyroid/
• Witamina C
• R-ALA (3 x 100 mg lub 3 x 200 mg)
• Żywe kultury bakterii (Lactobacillusy i Bifidobacterie) lub SBO – Body Biotics http://biowitalni.pl/zdrowie/755-kiki-body-biotics-30-kaps-50562558.html
• B-complex – B-Right Jarrow Formulas (1000%) http://www.muscle-zone.pl/witaminy-z-grupy-b/b-right-100-kaps
• Cynamon – wyciąg w kapsułkach
• Resveratrol
• Berberyna – wyciąg z pestek winogron
• Methyl Guard – zestaw synergicznie działających witamin metylowanych z dodatkiem betainy https://pl.iherb.com/pr/thorne-research-methyl-guard-plus-90-veggie-caps/33646#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=thorne%20metyl&rc=1&sr=null&ic=1
• Metylowany kwas foliowy https://www.mito-pharma.pl/produkt/b-kompleks-mse.html?gclid=Cj0KEQjw0IvIBRDF0Yzq4qGE4IwBEiQATMQlMYvAVpR7xRUYeXFC-aPRi7A_D1VZFapg2ukZpT15PcQaAglJ8P8HAQ
• Metylowana wit. B12 http://www.bestbody.com.pl/swanson-methylcobalamin-witamina-p-1295.html
• Koenzym Q10 http://sklepswanson.pl/koenzym-q10100mg-100kaps/
• Omega 3 – DHA/EPA
• Selen i cynk (100mcg / 50mg) – seleno-L-metionina/ L-selenometionina
• Witamina C
• Magnez + wapń
• D3/K2 lub tran
• R-ALA (3x100mg lub 3x200mg) https://www.aptekagemini.pl/r-ala-kwas-r-alfa-liponowy-100mg-swanson-60-kapsulek.html
• Probiotyki
• Candida Suport http://www.muscle-zone.pl/candida-support-90-kaps
• Omega-3 (DHA, EPA)
• R-ALA
• Koenzym Q10
• D3/K2 lub tran
• Magnez http://www.akademiawitalnosci.pl/tag/oliwka-magnezowa/

 

 

 

To może Cię zainteresować:

 

HASHIMOTO – FAQ (leki, dieta, suplementy, sport, życie)

Choroba GRAVESA-BASEDOWA – FAQ – objawy, leczenie, dieta, życie codzienne

 

 

 

 

2 comments on “PROTOKÓŁ AUTOIMMUNOLOGICZNY (AIP) – FAQ + PRZYKŁADOWY prosty TYGODNIOWY JADŁOSPIS AIP do pobrania

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *